top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תErez Peleg

עוגני קריירה של שיין

עודכן: 22 באפר׳ 2021


עוגנים אישיים בעת ניהול קריירה
עוגני קריירה

נהוג לבחון את הגורמים שמשפיעים על הבחירה האישית שלנו בתחום הקריירה בשלושה מישורים:

  • עוגני הקריירה הם מכלול השיקולים והכבלים שמחברים אותנו אל קריירה מסויימת.

  • הנטיות האישיות הם מכלול השיקולים שמעוררים אותנו להמריא לכיוון כזה או אחר.

  • נתונים סביבתיים (כדוגמת אילוצים כלכליים או לחצים מצד גורמי משפחה) שגורמים לנו לפעול בניגוד לנטיות ולעוגנים הטבעיים שלנו.


ישנן מגוון טכניקות המתבססות על שאלונים, מבחנים ושיחות אישיות, שנועדו לזהות את מגוון השיקולים, להניח אותם על גבי מפה אחידה, ולבחור את הדרך המתאימה לכל אדם. יחד עם זאת, מנסיון אישי שלי, לאחר התמודדות עם עשרות מקרים, הרי שבעוד שתהליך מיצוי הנטיות האישיות שגורמים לנו לפרוץ קדימה והנתונים הסביבתיים שמשפיעים עלינו מסביב דורשים תהליך אישי עמוק שנמשך מספר שבועות ולעיתים אף מספר חודשים, הרי שזיהוי עוגני הקריירה שלנו, כפי שהם באים לידי ביטוי בתחילת התהליך, נשארים קבועים לאורך כל התהליך (זאת עובדה מפתיעה היות שעוגני הקריירה מגלמים בתוכם רכיבים אישיים מורכבים) .


אני נוהג להעביר את השאלון לאבחון עוגני קריירה, בתחילתו של כמעט כל תהליך, הן של הקמת עסק, הן של ליווי עסקי והן של התנהלות בעסק משפחתי. בכדי שהתהליך יצליח, אנחנו צריכים להתמודד עם עוגני הקריירה של בעל העסק או בעלי העסק. כך למשל, נפעל באופן שונה לחלוטין כאשר בעל העסק החדש מחפש ביטחון ויציבות לעומת בעל עסק שהוא הרפתקן מטבעו (בשני המקרים נלמד לנהל סיכונים, אך נעשה זאת בגישה שונה לחלוטין). דוגמא נוספת היא מצב בו בני משפחה שמנהלים עסק משפחתי, חייבים לחקור ולהבין היטב את עוגני הקריירה שלהם מול עוגני הקריירה של יתר בני המשפחה, שאחרת לא ניתן יהיה להגיע לניהול מוסכם.

אדגר שיין (Edgar Schein )איתר 8 עוגני קריירה. העוגנים מייצגים את מה שחשוב לאדם ועל מה הוא לא יוותר בעת קבלת החלטות. לפי שיין לכל אדם יש עוגן קריירה אחד יציב לאורך זמן.

1. יכולת טכנית/ פונקציונלית

2. יכולת ניהולית כללית

3. אוטונומיה/עצמאות

4. ביטחון/יציבות

5. יצירתיות ויזמות

6. שירות/התחייבות למטרה

7. אתגר

8. סגנון חיים

בכל אחד יש שילוב מכל העוגנים האלו, אך לטענת שיין יש עוגני קריירה מרכזיים שאותם כדאי לשמר.

אני נוהג למיין את כל עוגני הקריירה מרמת המרכזיות שלהם כלפי חוץ, ולדון יחד עם הלקוח במשמעות האישית שלהם, זאת תוך התייחסות בעיקר לעוגני הקריירה החזקים ביותר מול עוגני הקריירה החלשים.


אני ממליץ לכל אחד להוריד מתחתית הדף, את מבחן עוגני הקריירה של שיין, למלא אותו ולאתר את עוגני הקריירה שלו. בהמשך אשמח לסייע בניתוח המשמעויות האישיות של השאלון.

להורדת השאלון:

עוגני קריירה
.xlsx
Download XLSX • 50KB



5,186 צפיות
bottom of page