top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תErez Peleg

איך בוחרים מנטור עסקי?

עודכן: 18 בספט׳ 2023


מנטור עסקי זה כמו מצפון שעוזר לך לבחור את הדרך.
מנטור עסקי זה כמו מצפון שעוזר לך לבחור את הדרך.

אחרי לא מעט שאלות שהופנו אלי בתקופה האחרונה, החלטתי שעולם המושגים בתחום הליווי העסקי, הייעוץ והאימון הוא רחב מספיק כדי להקדיש לו פוסט.

אז המטרה שלי הפעם היא צנועה למדי: בסוף הפוסט הזה תבינו מהו מאמן אישי, מתי אתם זקוקים דווקא למאמן עסקי, באילו פעמים כדאי יהיה לכם להתקשר מול יועץ עסקי, ואיך דווקא מנטור עסקי הוא שיוכל לסייע לכם בהתמודדות מול האתגרים השונים לאורך זמן.



הגדרות

בואו נתחיל, ברשותכם, מן ההגדרות היבשות:


מאמן אישי

איש מקצוע שיסייע לכם באמצעות אתגור עם השאלות הנכונות. תפקידו העיקרי הוא לסייע לאנשים מתפקדים לענות על קשיים וחסמים, להציב מטרות, ללמוד כיצד ניתן להתגבר על מכשולים ואיך משמרים מוטיבציה.


מאמן עסקי

בדרך כלל, יתמקד המאמן העסקי בהגדרת היעוד העסקי של המתאמן, בתכנון הדרך ובכלים לקבלת ההחלטות במהלך הניהול. המאמן האישי יעזור לפתח את מיומנויות הניהול של הלקוח, אך במרבית המקרים הינו חסר ניסיון ניהולי ועסקי בעצמו. המאמן העסקי ימנע ככל האפשר מלתת ללקוח את ההמלצה על הדרך הנכונה, גם בגלל שהמודל מאמן את הלקוח להתמודד עם הבעיות בעצמו וגם בגלל שבמקרים רבים אין לו את עומק הניסיון העסקי הנדרש לצורך התמודדדות עם המצב.


יועץ עסקי

זהו איש מקצוע שמבין לעומק סוגיות ספציפית בתחום שבו הוא מגיע כדי לייעץ. בדרך כלל, ההתקשרות מול יועץ עסקי תהיה קצובה בזמן, למטרה מאוד ספציפית ומסוימת, ותסתיים לאחר הגשת התוצרים. יועץ עסקי בדרך כלל יספק שירות אובייקטיבי לעסק, מבלי להיות מעורב בתהליך הרגשי שקשור בביצוע ההחלטות השונות, ומבלי להכיר את התהליכים הפנימיים, היתרונות היחסיים שלו והאתגרים הפנימיים איתם הוא מתמודד.


מנטור עסקי

מנטור עסקי הוא אדם בוגר שצבר ניסיון פרקטי עשיר בחייו. לרוב, מנטור יהיה אדם שראה ועשה דברים במו ידיו, ומגלה הבנה מעמיקה בתחומים שונים ומגוונים: כלכלה, ניהול, טכנולוגיה, משאבי אנוש, שיווק ועוד. מנטור עסקי צריך להיות מי שהקים חברות ופירק חברות, שביצע רכישות ומיזוגים, שקיבל החלטות עסקיות נבונות ושגם ביצע אי אילו טעויות. זהו אדם שניצב בפועל מול אתגרים שונים איתם מתמודד העסק ביום יום ויכול לייעץ באופן פרקטי על דרכי פעולה אפשריות.


מתי כדאי לבחור במנטור עסקי?

מהו היתרון המרכזי בהתקשרות מול מנטור עסקי? במה התקשרות כזאת היא טובה יותר מאשר בהתקשרות מול בעלי המקצוע האחרים שהצגתי?


אם נשים לרגע בצד את תחום האימון, שיכול להתאים ללא מעט בעלי עסקים שמעוניינים לתפעל לבד את העסק ולבחור את הפתרונות הטובים ביותר בעצם, מבלי לקבל חוות דעת של איש מקצוע, נשאלת השאלה: מתי כדאי יהיה להתקשר מול מנטור עסקי ומתי כדאי יהיה להתקשר מול יועץ עסקי?


מנטור עסקי, או מלווה עסקי הוא מי שבעיני צריך לענות על שלושה קריטריונים מרכזיים:

  • הוא חייב שיהיו לו ידע וניסיון מקצועי מעמיק.

  • הוא חייב שיהיה לו ניסיון מעשי רוחבי בתחומים רבים ומגוונים.

  • והוא חייב להיות איש אמון.


מנטור עסקי - משמש כמו חבר ההנהלה שלך

בעוד ששני הקריטריונים הראשונים מדברים בעד עצמם, אני רוצה לספר קצת על התפיסה שלי לגבי הקריטריון השלישי. אם יש משהו שבעלי עסק עצמאיים חסרים אולי יותר מכל (ואני יודע שזה ישמע אבסורדי - הרי דווקא משום כך הם יצאו מלכתחילה לעצמאות) הוא מליאת הנהלה שמצד אחד מגדירה יעדים ודורשת דין וחשבון, אך במקביל שניתן יהיה להתייעץ איתה ולהביא לפיתחה מחשבות ורעיונות לצורך קבלת החלטות.

עוסק עצמאי הוא בהרבה מקרים בודד ואם יש שירות שאני למדתי שבעלי עסקים צריכים יותר מכל הוא חבר הנהלה מקצועי שאיתו יוכלו לחלוק את נטל החשיבה האסטרטגית הניהולית. במבט לאחור, זה אולי השירות שהיה חסר לי יותר מכל בתחילת דרכי: מישהו שיכוון אותי מתוך ניסיון אמיתי של מי שכבר היה שם, יצביע לי על הנקודות שבהן אני מקבל החלטות לא נכונות, ימקד אותי במה שחשוב, ויסייע לי להתנהל בצורה מפוקסת ועניינית.


מדוע יועץ עסקי לא יכול להיות חבר הנהלה כזה?

בעיקר משום שיועץ עסקי יתפס תמיד כגורם מקצועי חיצוני לארגון. כזה שבא והולך לפי דרישה, ולא נשאר בזמינות מלאה לשאלות המשך, להתחבטויות ולשאלות נוספות.


מנטור עסקי, לעומת זאת, זמין עבורכם 24/7 (אגלה לכם משהו: חשבתי הרבה לפני שכתבתי זאת. מעטים הם שירותי הליווי העסקי שהענקתי בפועל בשעה 03:00 בלילה. הרעיון שחשוב לי להעביר הוא הזמינות שלי וההישענות שלכם אחורה בעיניים עצומות. תפקידו של המנטור העסקי הוא להיות שם עבורכם, כדי לתמוך ולסייע בקבלת החלטות, ופחות חשוב באיזה שלב של ניהול העסק הן מגיעות, או באיזו שעה של היום יש צורך לקבל אותן).


איזו התמחות נדרשת ממנטור עסקי?

התשובה לשאלה הזאת תלויה, כמובן, בתחום ובנישה שבהם פועל בית העסק.

כאשר אתם נפנים לבחור מנטור שילווה אתכם באופן שוטף, חשוב יהיה לוודא כי הוא מכיר את תחום הפעילות שלכם. הנה דוגמאות לדגשים חשובים אשר משתנים מנישה לנישה:

אם אתם בית עסק הפועל כספק שירותים - אחד המרכיבים החשובים שעליהם תצטרכו לשים דגש בליווי של המנטור העסקי הוא הרכיב האנושי, איכות כוח האדם, השרותיות שלו ועלותו.

אם אתם פועלים בתחום התעשיה, דווקא רכיבים כמו חדשנות טכנולוגית, ניהול המלאי, איכות המוצר, הפחת והתמחור יהיו המרכיבים שעליהם תצטרכו לשים את הדגש העיקרי.

אם אתם פועלים בתחום המסעדנות ומקומות הבילוי - סביר יהיה שמעקב אחר טרנדים משתנים, מיתוג, ואיכות השירות הם הנושאים שיעניינו את המנטור העסקי שלכם, ובהם הוא ירצה למקד את עיקר העשיה.



המיקום הגיאוגרפי - האם הוא חשוב בבחירת מנטור עסקי?

אתחיל דווקא מהסוף: יש לי לקוחות שאני מלווה תקופה ארוכה והם גרים בחדרה וגם בגדרה. חלק ניכר מן הפגישות שלנו אנחנו מבצעים בזום או באמצעי תקשורת אחרים שמאפשרים התקשרות ממרחק. ויש גם לא מעט לקוחות שבוחרים ליהנות מכוס קפה טובה ועוגיות בחצר...

לתפיסתי, אין כללים ברורים ואין הכרח שכל מפגש ליווי כזה יערך באופן פיסי. הדבר תלוי כמובן ברצונות של שני הצדדים, בהעדפות הלקוח, וגם עד כמה הדבר מתאים, זורם לשני הצדדים ומייצר תחושת מחויבות אמיתית לתהליך.



איך תבחרו את המנטור העסקי שלכם?

אני נוהג לשאול את לקוחותי מה היו המניעים שהביאו אותם לבחור בי כמנטור העסקי שלהם. על סמך תשובות אלו בניתי את 7 הטיפים לבחירת מנטור עסקי.


  1. דרשו הוכחות על נסיון עסקי רלוונטי, ארוך ועשיר.

  2. חפשו אדם שעשה זאת בעצמו, לפני שמישהו יעזור לכם, רצוי שיעשה זאת בעצמו.

  3. בדקו את ההשכלה הפורמלית. הליווי כולל גם הכרות עם רגולציות מורכבות ובכללם נושאים חשבונאיים, כלכליים, משפטיים, נושאי תקינה וכו'.

  4. תהליך הליווי יוצא ממוקדי העוצמה והכוח (פסיכולוגיה חיובית), אבל עוסק גם בחסמים וקשיים, לכן וודאו שהמנטור בא לכם ב"טוב" אבל היזהרו מאנשים "נעימים מדי".

  5. דברו עם ממליצים, התרכזו בשאלות ליבה ולא "בשאלות אווירה". שאלו למשל בכמה הרווח שלכם גדל בשנה האחרונה?, מה שלושת האתגרים הקשיים ביותר שחוויתם וכיצד המנטור עזר לכם להתמודד איתם?, איך נראת תחזית ההכנסות שלכם?

  6. הקשיים והאתגרים מתרחשים מסביב לשעון, וודאו שאתם זכאים לתמיכה, מסביב לשעון.

  7. הטיפ החשוב מכולם - כימיה אישית (!), קבעו פגישת הכרות ותראו אם אתם משדרים על אותו גל.


לסיכום

בחירה של מנטור עסקי לתהליך ליווי עסקי היא החלטה אסטרטגית. מדובר בשותף לדרך שיעזור לך להגדיר את החלום שלך, להגדיר מטרות ויעדים, ולצעוד יחד בבטחה בדרך ולנשום אוויר פסגות. מומלץ להשקיע בחיפוש ובחינה של האדם הנכון עבורך.

665 צפיות
bottom of page