top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תErez Peleg

כל משבר הוא גם הזדמנות (או מה למדנו מהקורונה)

עודכן: 23 באפר׳ 2021


כאשר מזיזים את הגבינה, דווקא עסקים כבדים ושמרניים שלא מסוגלים להסתגל למצב החדש נפגעים ראשונים. הקטנים, הזריזים ובעלי המחשבה הפתוחה - שורדים.


הפעם נדבר על פעולות פרקטיות שבהן תוכלו לנקוט כדי להפוך משבר להזדמנות.



כמו תמיד, אשתדל לתבל את הדברים בדוגמאות מוחשיות, כדי לסייע לכם להבין טוב יותר את העקרונות עליהם נדבר.


דוגמאות להפיכת משבר להזדמנות

יש אינספור דוגמאות לאנשים שידעו לנצל תקופות משבריות, ובאמצעות החלטות מושכלות להפוך אותן למכרה זהב של ממש. בואו נסקור כמה מן הדוגמאות הללו:


התובנה העסקית של שאול אייזנברג

שאול נחמיה אייזנברג נולד ב - 1921 במינכן, למשפחה יהודית שומרת מצוות מפולין. לאחר עליית הנאצים לשלטון נמלט ונדד כפליט ברחבי אירופה. הוא התיישב באורח זמני בכמה וכמה מדינות עד שהגיע ליפן.

איזנברג הבין בשיא מלחמת העולם השניה (ב 1941) שלאחר המלחמה יהיה עודף עצום של גרוטאות פלדה ששימשו כלי מלחמה, והשיקום המואץ שלאחר המלחמה יחייב כמויות עצומות של פלדה. במהלך שנות המלחמה, איזנברג נערך לקנות (במקרים רבים, בפרוטות) גרוטאות פלדה ולמכור אותן לבניה בתקופה שלאחר המלחמה.

ההחלטה העסקית של נתן רוטשילד

נתן רוטשילד הבנקאי לא השתתף בקרב ווטרלו. עם זאת, הוא בהחלט חשב מחוץ לקופסה בעת התרחשות הקרב. מדובר היה בתקופה חשוכה. במהלך הקרב עצמו נהרגו כחמישים אלף איש. היה ברור שמדינה שתפסיד בקרב תתמוטט.

רוטשילד סיפק ללוחמים יוני דואר וביקש שאם ישרדו את הקרב יעדכנו אותו בתוצאות. כאשר רוטשילד קיבל יונת דואר שדיווחה שהאנגלים ניצחו בקרב, הוא רץ לבורסה בלונדון והחל מוכר מניות מכל הבא ליד. לכל קהילת העסקים הבריטית היה ברור שלרוטשילד יש מידע שאומר שהאנגלים הפסידו, ולכן מכרו את כל אחזקותיהם. בשלב זה שלח רוטשילד שליחים שירכשו בשקט את המניות שאיבדו את כל ערכם. למחרת בבוקר רוטשילד הפך לאדם העשיר בעולם.

ההיחלצות של יוסף אבינו מרגע משברי

יוסף אבינו הסתכסך עם אשת פוטיפר ונזרק לבור. למרות השפל שאליו הגיע, ידע לנצל בחכמה את יכולתו שלו לנתח מצבים כלכליים, ולהמליץ לפרעה על תוכנית כלכלית ליציאה ממשבר נוראי, טרם התרחשותו וכך הפך לאחד מבכירי הממלכה.



אילו יתרונות הביאה איתה מגיפת הקורונה?

אם ננטרל לרגע את הרגשות הקשים שקשורים לקורונה, ונסתכל מהצד, בצורה עסקית ושפויה (עד כמה שהדבר אפשרי), נראה שהקורונה סיפקה לנו, בצד החולי, הכאב והקשיים הכלכליים, גם מתנות רבות.


בואו ננסה להבין מה באמת סיפקה לנו התפרצות מגיפת הקורונה, לצד הקושי והאתגר:

המון זמן

הקורונה יצרה לכולנו המון זמן פנוי. זמן לתכנן, לבנות ולהערך לעתיד. אסור לזלזל בחשיבות של זמן כזה. ההזדמנות לעצור הכל, ולא להיות שבויים במעגל החיים עם המשימות האינסופיות היא קריטית על מנת לייצר לעצמנו את ההזדמנות לשנות.

שימוש עצום בטכנולוגיות

הקורונה הגבירה את השימוש בטכנולוגיות שהיו קיימות כבר הרבה שנים, אך לא נעשה בהם שימוש נרחב. לדוגמא: שיחות ועידה (זום), מסחר דיגיטלי (הזמנה באינטרנט), מחשב בכל בית (ואפילו מחשב לכל אחד), פעולות ללא תור, בנקאות דיגיטלית ועוד המון דברים.

פינוקים מסוג חדש

עולם חדש של פינוקים עומד לפנינו, התחלנו להזמין בדבר שבשגרה אוכל מוכן מהפלאפל השכונתי או ממסעדת פאר. אנשים מפנקים את עצמם בהרצאות מרתקות או טיולים וירטואלים ברחבי העולם.

שירותי תמיכה אישית מבלי לצאת מהבית

אם פעם היה זה ברור שקבלת שירותי תמיכה כרוכה בנסיעה, מציאת חניה והמתנה בתור, הרי שהיום רבים מן המפגשים הפכו למפגשים וירטואליים, מה שמקל בצורה משמעותית על ההתקשרות.

ירידת מחירים דרמתית של מוצרים

ניתן לקנות מוצרים במחירים אטרקטיביים, מכל נקודה על הגלובוס. מישהו לפני שנתיים דמיין, שנוכל לקנות טלפון חדש ואיכותי עם מערכת הפעלה אנדרואיד, בפחות ממאה שקל?

קשרים עסקיים עם לקוחות פוטנציאלים

הקורונה יצרה התמכרות לשימוש ברשתות חברתיות (ווטסאפ, פייסבוק וכו'). פלטפורמות חדשות יכולות להנגיש אותנו לכל אדם רלוונטי, לפי מיקום מדוייק. גם ללא הוצאה של שקל על פרסום.

אפשר להקים עסק, כמעט ללא השקעה

כך למשל, כדי להקים עסק, לא צריך לשכור נדל"ן. החנויות והמשרדים כפי שהכרנו אותם, כבר לא הכרחיים. מקובל שהמוכר עונה מהבית, והמחסן נמצא באחד הארונות.

חברים שרוצים לעזור

בשולי הדברים, למרות הקיטוב החברתי, אני חושב שאנשים בעת משבר הופכים לטובים יותר, חברתיים יותר ורוצים לעזור.

"זה כן לטלפון"

פעם היה נהוג להשתמש בביטוי "זה לא לטלפון". כיום, הכל יכול להתבצע בטלפון או שיחת וידאו. הייעוץ העסקי שאני נותן למשל, מתבצע לרוב ללא נוכחות פנים אל פנים.

לימוד מעמיק והבנת הצרכים והקשיים "האמיתיים" שלנו ושל הסובבים אותנו

הזמן הרב בו אנו שוהים עם בני המשפחה חידד עבורנו מאוד את הצרכים הבסיסים של הילדים, של בני הזוג, שלנו ושל כולנו יחד.


טכניקות להתנהלות בזמן משבר

אז הבנו שמגיפת הקורונה סיפקה לנו, לצד ההכרח לחבוש מסיכות ולשמור על ריחוק חברתי, גם כמה וכמה מתנות. נשאלת השאלה: כיצד עושים שימוש במתנות האלו כדי להתנהל נכון יותר בזמן המשבר?

יש לא מעט טכניקות שתאפשרנה לכם להתנהל בצורה נכונה יותר בזמן משבר ולהתאים את השירותים שאתם מציעים לקהל הלקוחות - לרוח התקופה ולנסיבות. אני רוצה להתמקד בשתי טכניקות כאלו במאמר הזה:


לזהות את הצורך של הלקוחות

עלינו להבין, שהצרכים הבסיסיים נשארים תמיד. מה שהתווסף, למעשה, הוא הקשיים הלוגיסטיים. מתן מענה לקשיים כאלו יכול להפוך ליתרון עצום. למשל: אולי אין חתונות המוניות אך הרצון למיסוד מערכות יחסים זוגית רק מתגבר (שירותי היכרות נישתיים המותאמים לתקופה יכולים לפרוח בתקופה כזו, שבה לאנשים יש צורך אמיתי בכינון מערכות יחסים אבל הזדמנויות מועטות להכיר בני זוג פוטנציאליים). דוגמא נוספת - בתי הספר אמנם סגורים, אך הצורך של הילדים להעסיק את עצמם ושל ההורים להבטיח את הלימודים של הילד רק מתגברים. לכן, חוגי העשרה, שירותי תגבור של החומר ועזרה באמצעות הרשת יכולים לסגור שתי פינות בפעולה אחת: לסייע לילדים לצלוח את המשבר הלימודי, ולהעניק להורים עוד שעה של שקט.


לחפש את התשובה המוחלטת לשאלה "למה?"

בעוד שחשיבה שמרנית עוסקת בעיקר בשאלות של איפה?, ואיך?, ואילו הפעם נשאל את עצמנו את השאלה שעומדת לפני כל השאלות - למה? אדגים זאת בדוגמא פשוטה.

למשל: בעל מסעדה, לא יסתפק בשאלות טכניות כמו "איפה למקם את המסעדה?" או "איך "איך לבשל בצורה טעימה?", אלא ישאל את עצמו את שאלת הייסוד: "למה באים למסעדה שלי?", והתשובה יכולה להיות "כדי לאכול משהו באמצע יום העבודה", או "כי זה מקום מתאים להפגש בדייטים ראשונים" או "כי זה מקום מתאים לאירוע גיבוש משפחתי". נניח שהתשובה היא "כדי לאכול משהו באמצע יום העבודה", נמשיך ונחקור "למה באים דווקא אלי ולא למסעדה אחרת" והתשובות יכולות להיות "כי אני קרוב למקום מעבודה" או "כי השרות שלי מהיר " או "כי אני מספק אוכל מזין ובריא", או "כי אני אוהב לתת יחס אישי ללקוחות שלי", אז אני אתמודד עם השאלה "איך אני יכול לתת יחס אישי בתקופת הקורונה ללקוחות שלי", והתשובה "אני אתייחס אליהם באופן אישי" ולגבי השאלה איך אני אשיב "אשלח להם עם המנה טעימה מהאוכל האהוב שלהם ובמקביל אציע להם שרות יומי של אוכל עד הבית.

לסיכום

משבר הוא כמובן אירוע לא נעים שיכול לייצר לא מעט קשיים בחיים של כולנו כחברה, אך לצד כל משבר כזה מגיעה גם הזדמנות ממשית לשנות, לטייב וייעל ולשפר תהליכי עבודה, שירותים, תפיסות עולם ועוד. לכן, אם עוד לא אספתם את עצמכם והמצאתם מחדש את הדרך שבה תעניקו אתם שירותים לקהל הלקוחות שלכם במשבר הקורונה, אני מציע שתעשו זאת באופן מיידי.


122 צפיות
bottom of page