top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תErez Peleg

איך כותבים חזון עסקי, ולמה זה חשוב (כולל דוגמאות לחזון)

עודכן: 19 בספט׳ 2023


חזון עסקי זה כמו משקפת שמראה את כל הנוף הרחוק
חזון עסקי זה כמו משקפת שמראה את כל הנוף הרחוק

הביטוי חזון נשמע לרבים כמשהו רוחני, שמימי, משהו שקשור לעולם המסטי, למשהו שמקורו בסיפורי העבר הרחוק או בעתיד האנושות.


לא רק שהדבר איננו נכון, אלא שלשיטתי הגדרה מדוייקת של החזון עם ערכי הליבה, ככל שיהיו בהירים יותר וברורים יותר, תוכל לשמור על המיקוד שלנו, ולכן נוכל לפעול בפעילות השוטפת שלנו באופן יעיל, שוטף וזריז.


כבר בעולם העתיק הספנים ידעו להגיד שכשהשמים בהירים וכוכב הצפון זורח, הניווט נעשה קל יותר והדרך ליעד מתקצרת.


כל זה מחייב שהחזון העסקי יבטא בשפה פשוטה את מה שמאחד את הגורמים השונים הקשורים לארגון, את המנהלים, העובדים, הלקוחות, הספקים ובעלי המניות.

אני, כמנטור עסקי, נוהג להשוות את החזון והערכים למשחק ספורט קבוצתי (כדורגל, כדורסל וכו'). החזון הוא העקרון שעומד בבסיס המשחק (צריך בעזרת הרגלים להניע את הכדור לתוך השער של היריב) ואילו הערכים הם החוקים של העשה ואל תעשה במהלך המשחק (אסור לבעוט ביריב, לצאת מגבולות המגרש, אסור לעבור ללא כדור את קו ההגנה של היריב בזמן מסירה וכו').


כאשר החזון והערכים מוגדרים היטב, הרי שתפקידו של השופט מצטצמם רק למצבים של

חילוקי דעות על ההתרחשויות שארעו על המגרש, ולא על עצם הגדרת כללי המשחק.


החזון איננו משימה לביצוע, למשימה לביצוע יש הגדרה ברורה של תכולה, יעד מדיד, אחראים ולוחות זמנים, ואילו החזון מסתכל רחוק, אל עבר העתיד.


מכיוון שהחזון העסקי היא מסמך יסוד, אשר מיוחד להנחות את החברה לאורך שנים, חשוב לבנות אותו בצורה שקולה ושיטתית, ובטכניקות של סיעור מוחות, שתכלולנה התייחסות של חלקים גדולים ככל האפשר מהגורמים המעורבים בעסק.


מהו חזון עסקי?


החזון העסקי הוא מסמך הקובע את היעדים הנוכחיים והעתידיים של ארגון. החזון משמש כמדריך שיסייע לארגון לקבל החלטות התואמות את הפילוסופיה שלו ואת מערך היעדים המוצהר. ניתן לחשוב על החזון כעל מפת הדרכים שתוביל אותנו למקום בו החברה רוצה להיות במסגרת זמן מסוימת.


הצהרות חזון אינן מוגדרות בהכרח כדבר קשיח שלא ניתן להזיז. ניתן לבחון את החזון ובהמשך לתקן אותו ולהתאים אותו בהתאם לצורך, יחד עם זאת רצוי שכל שינוי בחזון יהיה מינימלי.


כמה טיפים להגדרת החזון

  • לחזון אין אורך קבוע. לעיתים מדובר במשפט קצר ולעיתים מדובר בהצהרה המשתרעת על פני דפים ארוכים. אני אישית מעדיף חזון של 2 או 3 שורות, כזה שיהיה קל וברור לקרוא אותו מצד אחד, אבל גם כזה יכיל תוכן מספיק ברור ומשמעותי מנגד.

  • החזון איננו מסמך שאוסף את הפנטזיות המשותפות של אנשי הארגון. הוא גם לא הגדרת משימה שצריכה להתבצע במועד ובאיכות מוגדרים. החזון הוא סימן הדרך, כוכב הצפון, שכל הגורמים יכולים לראות אותו בקלות במטרה להוביל את הארגון או העסק לכיוונו.

  • יש כאלו שטוענים כי הגדרת החזון הוא תהליך של בזבוז זמן, אך גם החזון עצמו וגם התהליך ממלאים צורך חיוני לקיום העסק. החזון קובע את הראיה האסטרטגית הרחבה, קל מאוד להיתפס בפרטים היומיומיים, אבל הצהרת החזון מחייבת אותנו להסתכל קדימה.

  • כל מנהל יכול להגדיר כל יעד שיחפוץ, אך מבלי להניע את כל המעורבים להשיג את המטרה, רוב הסיכויים שההגדרות האלו לא תובלנה את העסק לשום מקום. הגדרת החזון תניע עובדים קיימים, אבל גם תעזור לגייס שותפים ועובדים חדשים.

  • החזון עוזר בבידול העסק שלך מהעסקים של המתחרים. כל החברות רוצות להיות רווחיות, אך חברה שיכולה לקבוע סדר יום להשגת מטרה זו הולכת לייחד את עצמה ולעודד השראה לאחרים.


10 הכללים לכתיבת חזון מוצלח

אין תבנית מוחלטת לכתיבת חזון, אבל כשבודקים מה המכנה המשותף לחזונות מוצלחים, מוצאים את התכונות הבאות.


1. לחשוב מה העסק עושה מנקודת מבטו של הלקוח, כיצד הוא נתפס במהותו ולא במה שהוא עושה ביום יום .

2. להיות פשוט, קל לקריאה, תמציתי, מתמקד בדברים העיקריים. כזה שקל לזכור אותו ולחזור עליו במדויק.

3. להתמקד במטרה ברורה אחת.

4. להתרכז במטרה עתידית, לא מה שהעסק טרוד בו כעת אלא המטרה העתידית שאתה שואף להיות בה.

5. החזון צריך להיות מוחלט ולאורך זמן. החזון לא צריך להיות מושפע מהשוק או מהשינויים הטכנולוגיים.

6. החזון צריך להיות כללי מספיק כדי להכיל את האינטרסים והכיוון האסטרטגי של החברה.

7. המטרה צריכה להיות גבוהה ועוצמתית. היא איננה צריכה להיות נגישה או קלה להשגה.

8. החזון צריך לעורר השראה, להיות מנוסח בצורה מעצימה שתשמש כיעד לכל המעורבים.

9. להבהיר מה העסק עושה אחרת מעסקים אחרים בתחום, מה הבידול שלו.

10.להגדיר את הקהל שלנו, קהל היעד במובן הרחב, במקרים רבים העובדי ובנוסף הספקים ובעלי המניות.


דוגמאות לחזון


איקאה

ליצור חיי יומיום טובים יותר עבור אנשים רבים.

שאפתני, קצר ומבהיר שהם מציעים מחיר נמוך שמתאים לסגנון החיים של הכלל.


החברה להגנת הטבע

נוף הארץ, משאבי הטבע ואיכות הסביבה בישראל נשמרים תוך הרמוניה עם צרכי הפיתוח וההתיישבות. החברה הישראלית מודעת לחשיבות משאבי הטבע של ישראל, מכבדת ומשמרת אותם ונהנית מהם, כחלק מטיפוח החוסן החברתי ואיכות החיים בישראל. מסביר את החשיבות לכולם, מתייחס לעתיד ירוק (פשוטו כמשמעו) בלי להתפס כמנותקים


שטראוס

לחולל פלאות מהדברים הבסיסיים ביותר. השילוב בין החזון הייחודי של שטראוס לבין היכולת לקחת את חומרי הגלם הבסיסיים ביותר ולהפכם לפלא, טבוע בחברה הן כתפישה עסקית והן בפיתוח המוצרים שלנו. חזון זה מניע אותנו להעשיר את איכות החיים של אנשים ברחבי העולם, באמצעות פיתוח עסקים, מוצרים מיוחדים ופתרונות מפתיעים וחדשניים.

שילוב של פשטות, וחומרי גלם בסיסיים עם חדשנות טכנולוגית וחדשנות עסקית.


אסותא

נקדם את הבריאות ואיכות החיים בישראל, על ידי הענקת טיפול רפואי וחווית בריאות איכותיים, והעמדת האדם, על כבודו, צרכיו, תקוותיו וחופש הבחירה שלו בראש מעייניה. בחזון זה אנו מתחייבים להוות מודל מצוינות לקידום הבריאות וחוויית הטיפול בישראל ולהיות ראויים לאמון ולתקווה שהמטופלים ומשפחותיהם מפקידים בידינו".מוכרים חווית בריאות, האדם במרכז, מודל מצויינות. אסותא מתמודדת עם הדימוי האליטיסטי של עשירים בלבד בכך שהיא מספקת חוויה ומצויינות.


בן אנד ג'רי

לייצר את הגלידה הטובה ביותר בדרך הנחמדה ביותר

3 תכונות נפרדות: (1) ייצור=תעשיה מסורתית, (2) הטובה ביותר=חדשנות, (3) הנחמדה ביותר=אנושיות.


בנק פועלים

להיות מוסד פיננסי גלובלי, מוביל, שמרכזו בישראל, ממוקד בלקוחותיו, הפועל ליצירת חירותם הפיננסית. אנו פועלים להשאת ערך למחזיקי העניין, בהלימה לעקרונות הקיימות - כלכליים, חברתיים וסביבתיים. אנו מחויבים לטיפוח ההון האנושי ולעידוד מצוינות וחדשנות. אנו פועלים על פי ערכי היסוד של אנושיות, יושרה, פתיחות ואחריות.

שילוב של פטריותיות ישראלית, פעילות גלובלית, חדשנות, והרבה יחס אישי ואנושי ללקוחות ולעובדים. הערה - הזכרת בעלי המניות היתה מקובלת, כיום יש לה התייחסות, רק בכשיש אתגר מיוחד בחיזוק הקשר.


GOOGLE

לארגן את המידע בעולם ולהפכו נגיש ושימושי בצורה אוניברסלית.

פשוט וממוקד


מקדונלד'ס

להיות חוויית המסעדה בשירות המהיר הטובה ביותר. להיות הטוב ביותר פירושו לספק איכות, שירות, ניקיון וערך יוצאי דופן, כך שאנחנו גורמים לכל לקוח בכל מסעדה לחייך.

בנוי כמו מענה לרשימת ביקורת.


נייק

להביא השראה וחדשנות לכל ספורטאי(*) בעולם. (*) אם יש לך גוף, אתה ספורטאי.

נייק לא מוכרים ציוד, הם מוכרים השראה וחדשנות. מבחינתם, אם יש לך גוף, אתה ספורטאי.


Pay Pal

לספק את פתרון התשלום הנח ביותר, הבטוח ביותר ובעל היחס עלות תועלת הטוב ביותר ברשת האינטרנט פשוט ומאוד מדוייק






15,841 צפיות
bottom of page