top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תErez Peleg

מה עדיף להיות: עצמאי או שכיר ?

עודכן: 18 בספט׳ 2023


תמונה של אישה קופצת בשמחה ואישה מודאגת מול מחשב
תמונה בה רואים אישה קופצת בשמחה על שפת הים וגם תמונה של אישה מודאגת מול מחשב

לאורך שנים, כל בוקר ברבע לשש בבוקר, יצאתי יחד עם שני חברים טובים לצעידת בוקר. אחד החברים טכנאי מזגנים עצמאי, טיפל בתקלות מסובכות במיוחד. השני מהנדס מכונות מנוסה, שכיר בחברה פרטית ואני, יזם, בעלים ומנהל של חברות בתחום התוכנה.


טכנאי המזגנים, נהג להתלונן על העומס העצום בקיץ, על זה שהוא עובד תמיד בחום, וברגע שהמזגן מתחיל לעבוד, הוא עובר ללקוח הבא.


המהנדס התלונן על כך שיש לו ידע ייחודי בסוג מסויים של מנוף, וכל מה שחסר לו כדי להפוך לאיש עסקים מצליח זה שותף בעל חושים עסקיים חריפים. ואילו אני, שנתפסתי כסיפור הצלחה, איש עסקים די מצליח, שפועל מול גופי ענק בארץ ובעולם, בפועל, רעדתי עמוק בתוך ליבי בנוגע לשאלות כמו האם יהיה די כסף למשכורות בחודש הבא או האם לקוח מסויים יאשר או יפסול פרויקט אסטרטגי שביצענו.


עברו מספר שנים, טכנאי המזגנים חי חיי רווחה, בבית מרשים, מבלה הרבה בחו"ל בתקופות החורף והאביב (במגבלות הקורונה), ונעזר בעובד שעושה עבורו את המטלות הקשות. המהנדס המוכשר, עדין שכיר, אך החליף מעסיק, זאת היות והמעסיק הקודם שלו פשט את הרגל, ואילו אני, ירדתי מרכבת ההרים, הורדתי הילוך, וכעת אני משמש מנטור עסקי אשר מלווה, כעצמאי, במשרה חלקית, אנשים שחולמים לפרוץ קדימה.


אז מה יותר טוב ? אין לי תשובה


אוטונומיה ועצמאות

אין ספק שגם בהשוואה לשכירים שנהנים מאוטונומיה יחסית במקום עבודתם, מרחב הפעולה של העצמאי גדול אלפי מונים ממרחב הפעולה של שכיר. אבל האם זה באמת מה שמתאים לך? גם עצמאיים שמחליטים לעבוד במשרה חלקית, שקועים במחשבות על ניהול העסק 7*24.

כדי להמחיש זאת אצטט משפטים שעצמאים נוהגים להגיד "מעלות השחר עד כלות הנשמה", "אני אדון לעצמי, אף אחד לא אומר לי, מרצוני אני מתחיל לעבוד בשבע בבוקר ומרצוני אני מסיים באמצע הלילה".


עבודה בתנאים נוחים

הרבה רואים בעצמאות, עבודה בתנאים נוחים. שעות העבודה נקבעות באופן גמיש, בהתאם לרצון האדם וגם השילוב בין עבודה ובית נמצא באיזון (Life Work Balance – LWB). אני מכיר אנשים רבים (ואני בתוכם), שבתקופות חיים מסויימות, מוכנים להרוויח פחות, אבל לשלב בין פרנסה לסיפוק צרכים אישיים ולחיים שמעבר לעבודה.


אקשן ואתגרים

יש אנשים שמחפשים את האקשן, שמחפשים את הגם וגם, אנשים שחייבים לחיות על הקצה, לעומתם יש אנשים שמעדיפים את הנוחות והשגרה. כשכיר, גם עם אתה פועל בתחום שדורש מתח גבוהה, הרי שאתה אחראי על נושא מסויים, ובסוף יום העבודה אתה חוזר הביתה להרגע. כשאתה עצמאי, כל נושא נלקח לקצה וסובב מסביבך מסביב לשעון, וכשאני אומר כל נושא, הכוונה לכל נושא – למשל אתגרים בביצוע העבודה, נושאים פיננסים, התמודדות עם מתחרים, התמודדות עם לקוחות בעייתים.


הכנסה ורווח

במקרים רבים, ההכנסה של עצמאיים גבוהה באופן משמעותי מההכנסה של שכירים, אבל כשזה מגיע לרווח נטו, זה סיפור שונה לחלוטין. כאשר משקללים את כלל ההטבות של השכיר, מגלים בחלק גדול מהמקרים שהתמורה הכוללת של השכיר גבוהה בהרבה. ולגבי העצמאי: 90% מהעסקים נסגרים בשנה הראשונה, רובם משאירים חובות כבדים לבעליהם. אלו ששורדים, מייצרים במרבית המקרים רווח של אחוזים בודדים, כך למשל בתחום המזון או הביגוד, לאחר הוצאות שכר (כולל של הבעלים) נשאר בדרך כלל רווח של 2% - 3% .

יחד עם זאת, קיים אחוז מסוים של עסקים שצולחים את האתגרים, פורחים, ומייצרים הכנסות מאוד משמעותיות לבעלים. שכירים רבים מסתכלים על סיפורי ההצלחה בקנאה, בדיוק כמו שסטרטאפיסט מתחיל מסתכל ברגשי כבוד וקנאה בהצלחות כמו WAZE או מובילאייז.


בטחון כלכלי

לשכירים יש תחושה של בטחון תעסוקתי. הרבה פעמים התחושה נכונה, אבל בעידן הנוכחי, קיימים גם לא מעט מקרים, שהבטחון הכלכלי הינו בטחון של בת יענה הטומנת עיניה בחול. גם עסקים קטנים וגם ארגוני ענק מצמצמים לעיתים פעילויות, לרוב לצרכי התיעלות. כדוגמא אתן את תהליכי ההפרטה בארגונם ממשלתיים, צמצום הסניפים בבנקים הגדולים או העברת קווי ייצור לחו"ל ע"י חברות ענק כדוגמת טבע או אינטל.

שכירים, שלא כמו עצמאיים, לא מכינים את עצמם למצבים בהם יזיזו להם את הגבינה, ולכן הם חשופים הרבה יותר לשבר אישי ועסקי כתוצאה ממצבים שכאלו.

.

תמיכה של המדינה

לעצמאיים אין ארגון על אפקטיבי כדוגמת ההסתדרות שמגן עליהם. זאת ועוד, חברי הכנסת פועלים לטובת קהל הבוחרים שלהם, שברובו הינו שכיר. מחוקקים חוקים שפוגעים במעמד העצמאיים על חשבון השכירים. דוגמאות לחוקים שמפלים עצמאים לרעה הם חופשת מחלה, דמי אבטלה, והשלמות מעבר לתשלומי ביטוח לאומי בגין חופשות לידה וימי מילואים.

הייעוד שלנו

לרבים מאיתנו יש חלום, יש לנו ייעוד משלנו, ואנחנו שואפים להגשים אותו. אנחנו חולמים על רווחה כלכלית, קבלת הכנסה פסיבית משמעותית, השארת חותם לדורות הבאים, ותרומה לסובבים אותנו ולדורות הבאים. לעצמאים הרבה יותר קל לממש את היעוד שלהם ולחיות את החלום.


בירוקרטיה

חלק לא מבוטל מעבודתם של עצמאיים הוא טיפול בתהליכים בירוקרטים. למשל דיווח לרשויות, חיוב וגביה מלקוחות, התמודדות מול גופים כמו הבנקים, העיריות וגופים רגולטורים אחרים.


התשוקה להקים עסק

כששואלים בעלי עסקים מה גרם להם להחליט על הקמת העסק, רובם יענו שמדובר בעניין של תשוקה. הרצון לקחת אחריות, להעיז, לפרוץ ולהצליח.


לספור הרבה כסף

מי שהגורם המרכזי שלו בהקמת עסק הוא הרצון "להרוויח הרבה כסף", טוב יעשה אם יישאר שכיר. בהקמת העסק יש משום מימוש של תשוקה, הגשמת חלום, התעלות נפשית. לעיתים זה הצורך להצליח, לעיתם הצורך להביא בשורה חדשה לעולם ולעיתים זה פשוט דרך לממש את הייצר ההרפתקני.


אז מה המניע שלך?

כאשר מגיע אלי לקוח שרוצה להקים עסק, אני שואל אותו את השאלה הפשוטה: - "למה אתה רוצה להקים עסק? מה המניע שלך?"

בחלק מהמקרים כשהתשובה המוחלטת היא "אני רוצה שיהיה לי הרבה כסף", אני נמנע מלספק שרות של ליווי עסקי, וממליץ לעשות שיעורי בית ואולי לחזור אלי בעתיד.

מבחינתי "כסף" איננו מניע לפעולה, כסף הוא אמצעי להשגת מטרות. אני מנסה להבין מה המשמעות של "שיהיה לי הרבה כסף". לאחד שענה לי שהוא נהנה לספור הרבה כסף המלצתי ללכת לעבוד בבנק, שם יספור הרבה מאוד כסף. לאחר שאמר שאם יהיה לו הרבה כסף הוא ישכב כל היום על שפת הים ויסתכל על א.נשים יפים, המלצתי ללמוד להיות מציל ובסופי שבוע לעבוד כמציל (סיפור אמיתי, המלצה שאומצה במלואה, לשביעות רצון הלקוח).


תהליך ייעוץ עסקי וליווי בעת הקמת עסק

אז איך בכל זאת מקבלים החלטה? במסגרת תהליך מובנה, אנחנו מאתרים את החלומות והיעדים האישיים של הלקוח, את העוצמות הניהוליות שקיימות באדם, העוגנים שמקבעים אותו למקום העבודה או לעיסוק, ואת הנטיות התעסוקתיות שלו.

במסגרת התהליך שנמשך מספר פגישות אנחנו משתמשים בכלים ושאלונים מקובלים בתחום.

לאחר שזיקקנו את הרצונות והצרכים האישיים, אנחנו נכנסים לתהליך של מחקר. במסגרת המחקר אנחנו לומדים ביחד מה המשמעות של הקמת העסק הרצוי, מה הסיכונים ומה ההזדמנויות וכיצד כל זה תואם את צרכיו האישיים של אדם.

המחקר נעשה תוך התייעצות עם בעלי עסקים דומים, אנשים שמכירים היטב את האדם, שיחות עם מומחים וחיפושים שונים באדיבות ד"ר גוגל.

רק בשלב הזה, כשכל המידע נמצא מול העיניים שלנו, אנחנו מוסיפים גם את האלמנטים הרגשיים ואת שיקול הדעת.

בהמשך, נגדיר את מסגרת העסק ונבנה תוכנית פעולה אג'ילית למימוש החלום.


פרדוקסים בעסקים


פרדוקס השכיר

עבור שכיר בן שלושים, שמשכורתו נמוכה יחסית, תוספת שכר של אלף שקל בנטו, תצטבר עד גיל 65 לסכום כולל של מעל ל 1,300,000 ש"ח (!).

החישוב מתבצע לפי 5% ריבית בשנה, כאשר סוכמים הן את הכסף שמתקבל במזומן והן את הכסף שנצבר בקופת הפנסיה ובקרן ההשתלמות.


פרדוקס העצמאי

נניח שאנחנו יועצים עצמאיים, אשר כל ההכנסה מהלקוח מגיעה ישירות אלינו, הרי שבמצב כזה, מכל 1,000 שקל שהלקוח משלם לנו, נשאר לנו אחרי הוצאות בסיסיות ומיסים, במקרה הטוב כ 300 ש"ח נטו לשימוש שוטף.

אם אנחנו מעסיקים יועצים אחרים או קונים סחורה אותה אנו מוכרים, הרי שמהכנסה של 1,000 שקל נשארים לנו פחות מ 70 שקל בנטו, לשימוש שוטף.


אז מה האפשרויות שעומדות לפנינו

  • מעבר לעצמאות, באופן מושכל תוך קבלת עזרה וצמצום סיכונים.

  • שילוב, שכיר שפועל גם כעצמאי – נהנה מיתרונות של הבטחון בתור שכיר עם היתרונות הפיננסים והאחרים של העצמאי.

  • שכיר שמנצל את זמנו הפנוי להגשמת הייעוד שלו, קרי התנדבות, פיתוח תחביבים או דברים אחרים שחשובים לו.

  • שכיר בתפקיד בכיר, בעמדת ניהול, עם משכורת מכובדת, בונוסים, אופציות, או שעשוי אפילו להפוך לשותף (מקובל במשרדי רו"ח ועו"ד).

סיכום

גם אם החלטתם להיות שכירים וגם אם החלטתם להקים עסק עצמאי, חשוב שתגדירו לעצמכם יעדים. תתיעצו, תעזרו במומחים, תלמדו לפרגן לעצמכם על ההחלטות שקיבלתם ובעיקר - תלמדו להנות לאורך כל הדרך.






519 צפיות
bottom of page