top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תErez Peleg

איך עסקים קטנים ובינוניים מייצרים מובילות שוק

להקת ABBA לא סתם שרים "The winner takes it all".

חוק פראטו עובד גם כאן, מוביל שוק נהנה בדרך כלל ממרבית השוק (לפי פראטו 80%), מספר שתיים נהנה מ 80% מהיתרה, וכל השאר נהנים מהשאריות.

במצבים בהם אין מוביל שוק ברור (או מספר מאוד מצומצם של מובילי שוק למשל בדואפול), השחקנים השונים נדחקים לאזור היחיד בו הם יכולים לבלוט, וזה המחיר, למרות שידוע לכל שתחרות על המחיר הינה הפסד ידוע מראש.

אז מה בכל זאת עושים - מייצרים בידול שבזכותו ניתפס כמובילים. קיימות מספר שיטות של יצירת בידול. עבור עסקים קטנים ובינוניים חלקן מעולות אך חלקן יכולות להוות מלכודת מוות.


הגדרת קהל יעד (יתרון לעסקים קטנים ובינוניים)

דווקא לגוף קטן נוח להכיר ולהיתפס כמומחה עבור קבוצת אנשים מסויימת, למשל עו"ד המתמחה בנדל"ן בעיר מסויימת (בעל קשרים טובים עם הרשויות, המתווכים, הקבלנים וכו') או שרותי מזכירות למגזר מסויים למשל שרותים ייחודיים, למשל תרגום, הגאה והדפסה באותו יום, עבור סטודנטים באוניברסטיה מסויימת.


חווית לקוח ייחודית (יתרון לעסקים קטנים ובינוניים)

גופי הענק גילו שחווית הלקוח היא המניע המרכזי במוטיבציה של לקוחות להתקשר עם ספק. ככל שהעסק גדול יותר עליו לייצר מנגנונים אוטומטים, ויעודיים לשיפור חווית הלקוח. בגלל התחרות הקשה, העסקים הגדולים נמצאים במרוץ אין סופי לשפר ולייצר ייחוד בתחום הזה. דווקא לעסק קטן ובינוני קל ליצור חווית לקוח ייחודית, להיות אדיבים, להיות קשובים לצרכים ותמיד להפתיע את הלקוח במשהו טוב.


לחפש מוצר ייחודי (מלכודת מוות לעסקים קטנים ובינוניים)

עסקים גדולים מוציאים סכומי כסף דמיוניים על מחקר ופיתוח, אם הם לא יספקו מספיק רכיבים חדשניים יש סכנה שהם יאבדו את השוק. הם יכולים להרשות לעצמם להכשל עשרות פעמים בשביל הצלחה אחת משמעותית. עסק קטן שמתפתה לחפש את הייחודיות לאחר כשלון או שנים יגיע למצב של פשיטת רגל.

דרך אגב, גם עסקים גדולים מפחדים מהכשלון בחיפוש הייחודיות ולכן, כדי למזער את הסיכון הם מעדיפים לרכוש סטארטאפים בסכומי כסף עצומים (הדיון בזכות הקיום של הסטארטאפים בהקשר זה מאוד מעניין, ועל כך אכתוב פעם אחרת).


לשחק אותה גדולים (מלכודת מוות לעסקים קטנים ובינוניים)

מספיק להגיד מספיק פעמים בקול רם ובטחון עובדה כלשהי שיהיה ברור לכולם שהעובדה נכונה. כדי שפרסום יהיה אפקטיבי יש לחזור על אותו מסר מספר רב של פעמים. יש שתי בעיות עם השיטה הזאת, הראשונה שהיא מייצרת עלויות ענק והשניה שהיא לא כלכך עובדת לאורך זמן (כהוכחה תחשבו על חברות ענק שמפעילות קמפיינים באופן אינטנסיבית לתקופה קצובה בלבד).



איך עסקים קטנים ובינוניים מייצרים מובילות שוק














72 צפיות
bottom of page